Aktualności Kadra Nasze pracownie Galeria Jak zostać uczestnikiem Kontakt

Placówki Caritas w Rudniku nad Sanem


       ŚDS       


       OIK       


      DSM      


     SDBK     


Rehabilitacja


Nasze pracownie

Pracownia gospodarstwa domowego

Pracownia gospodarstwa domowego za cel stawia sobie wpojenie i utrwalanie pozytywnych nawyków żywieniowych uczestników warsztatu. Ich głównym zajęciem jest codzienne przygotowanie posiłków: nakrywanie i podawanie do stołu, sprzątanie po posiłkach. Uczestnicy pod okiem wykwalifikowanego Instruktora uczą się Savoir Vivere, a także poznawania zasad racjonalnego i zdrowego żywienia. Osoby, które uczestniczą w zajęciach tej pracowni uczą się również obsługi urządzeń gospodarstwa domowego (kuchenka gazowa, piekarniki elektryczne, zmywarka, czajnik bezprzewodowy, robot kuchenny, maszynka do rozdrabniania warzyw, prawidłowego użytkowania lodówki i zamrażarki). Zajęcia oparto na następujących metodach: wykładzie, pogadance, dyskusji, opisywaniu, samodzielnej pracy – metodzie praktycznej, pokazie, wyjaśnianiu, rozwijaniu umiejętności, instruktażu, metodzie wzrokowej, metodzie słuchowej, metodzie dotykowej, metodzie smakowej, metodzie węchowej. Mają one rozwijać zdolności kształcenia i doskonalenia strony manualnej i intelektualnej.

Pracownia fryzjerska z elementami stylizacji

Uczestnicy tej pracowni pod okiem instruktora zdobywają wiedzę z zakresu fryzjerstwa, makijażu oraz manicure. Uczą się jak dbać o własny wizerunek oraz tego, że nienaganny wygląd to przepustka do dobrego samopoczucia, większej pewności siebie oraz osobistego sukcesu. Podopieczni poznają tajniki pracy fryzjera od strony teoretycznej, a także sami wykonują proste czynności zawodowe i specjalistyczne posługując się narzędziami, przyborami oraz aparatami fryzjerskimi. Uczą się odpowiedniego przygotowania twarzy i właściwej kolejności nakładania kosmetyków do makijażu, co jest warunkiem wykonania prawidłowego makijażu, a także jak właściwie wykonać demakijaż. Poznają podstawowe zagadnienia związane z modelowaniem i artystycznym zdobieniem paznokci. Wykonują manicure, wzornictwo lakierowe, stempelkowe oraz aplikacje ozdób na paznokcie. Dwa razy w tygodniu świadczą usługi fryzjerskie oraz z zakresu makijażu i manicure uczestnikom naszego Warsztatu. Pozwala to doskonalić relację z „klientami” oraz poczuć się jak w prawdziwym salonie. Cechą charakterystyczną zajęć jest nacisk na praktykę. Teoria stanowi jedynie wprowadzenie oraz uzupełnienie informacji w trakcie trwania zajęć. Zajęcia prowadzone są w małych, pięcioosobowych grupach, co zapewnia uczestnikom komfort nauki, a instruktorowi pozwala poświęcić każdej osobie odpowiednią ilość czasu.

Pracownia hafciarsko - krawiecka

Pracownia umożliwia kształtowanie i rozwój zdolności manualnych w zakresie posługiwania się igłą, nożyczkami, maszyną do szycia, żelazkiem. Uczestnicy poznają tajniki: szycia ręcznego, kroju, podszywania i skracania odzieży. Uczą się podstawowych ściegów i przyszywania guzików. Szyją fartuchy ochronne dla kolegów z warsztatu stolarskiego, fartuszki kuchenne, poduszki, maskotki a także rekwizyty i stroje do przedstawień dla kółka teatralnego. Zajmują się także haftowaniem, robótkami na drutach i szydełkowaniem. Wykonują aplikacje tzn. wzory naszywane na tło, do ozdabiania poduszek, makatek i obrusów. Uczą się jak planować i rozmieścić rysunek na płótnie, dobrać odpowiednie kolory nici i rodzaje ściegu. Wszelkie robótki są doskonałym ćwiczeniem rąk. Rozwijają zdolności uczestników, precyzję ruchów, uwagę oraz orientację w przestrzeni.

Pracownia komputerowo - reklamowa

Pracownia komputerowo – reklamowa ma umożliwić uczestnikom naukę obsługi komputera i internetu. W ramach zajęć uczestnicy zapoznają się z podstawami obsługi komputera – zarządzają plikami i folderami, poznają funkcjonalność systemu operacyjnego, tworzą prostą grafikę komputerową, obsługują pakiet biurowy MS Office, korzystają z urządzeń znajdujących się w pracowni (skaner, drukarka, gilotyna, bindownica, laminarka, kamera). Oswajają się z nowoczesną techniką i praktycznie ją wykorzystują. Poznają wirtualny świat w Internecie poprzez wyszukiwanie informacji na określone tematy. Archiwizują pliki tekstowe, graficzne i muzyczne na płytach CD/DVD. Dużo czasu poświęcamy na pracę w edytorze tekstu MS Office Word dzięki czemu kształcimy i doskonalimy umiejętność poprawnego rozmieszczenia i formatowania tekstu oraz tabel na stronie. Wykonujemy tutaj dokumentację dla potrzeb warsztatu oraz opracowujemy graficznie informacje bieżące dla uczestników i rodziców. Każdy z uczestników wykonuje prace i ćwiczenia zależnie od stopnia posiadanej wiedzy i umiejętności zdobytych w czasie przebywania w pracowni. W pracy z komputerem wykorzystywane są również gry i programy edukacyjne rozwijające spostrzegawczość, umiejętność logicznego myślenia i pamięć oraz pobudzające wyobraźnię. Uczestnicy pracowni komputerowej wykonują różnorodne prace. Są to między innymi: przepisywanie różnych prac, skanowanie rysunków i zdjęć, wykonywanie kartek okolicznościowych i świątecznych, projektowanie i wykonywanie zaproszeń, wizytówek i dyplomów, przepisywanie różnych sprawozdań, programów, regulaminów i pism na potrzeby całego warsztatu, praca z wykorzystywaniem Internetu na potrzeby wszystkich pracowni WTZ. Bogata i różnorodna gama wykonywanych prac i ćwiczeń pozwala utrwalić i podnosić zakres posiadanej wiedzy i umiejętności.

Pracownia rzemiosł różnych

Podczas zajęć w pracowni rzemiosł różnych wykorzystywane są różnorodne formy pracy, należą do nich między innymi: malowanie, klejenie, lepienie oraz posługiwanie się prostymi narzędziami (piłka ręczna, młotek, pilnik, sekator, nożyczki), precyzyjne wycinanie kształtów w desce za pomocą wyrzynarki elektrycznej, odlewanie form gipsowych, odlewanie świec. Zajęcia w pracowni rzemiosł różnych charakteryzują się dużą różnorodnością pod względem stosowanych technik. Sposób w jaki prowadzone są zajęcia sprzyja w utrwalaniu oraz systematyzowaniu zasad BHP, które później są stosowane w życiu codziennym uczestnika i pozwalają mu skutecznie chronić się przed uszkodzeniami.

Pracownia dekoratorska

Pracownia dekoratorska zajmuje się rozwijaniem wyobraźni twórczej oraz usprawnianiem zdolności manualnych rąk, koordynacji wzrokowo – ruchowej poprzez malowanie, rysowanie, praca z bibułą, plasteliną, gliną, modeliną. Pracownia ta jest miejscem gdzie często trafiają do obróbki wstępnej lub wykończeniowej produkty z innych pracowni. Są to wytwory do pomalowania, oszlifowania, przerobie-nia. Uczestnicy angażowani są również do wykonywania i zdobienia kartek i upominków okolicznościowych.

Pracownia wikliniarska

Głównym celem pracowni wikliniarskiej jest rozwijanie zdolności manualnych uczestników oraz przygotowanie do ewentualnej pracy zarobkowej w tym zakresie. Na pracowni uczestnicy zdobywają wiedzę ogólną, o wiklinie, sposoby sadzenia, uprawy oraz o sposobie jej doboru i wykorzystania. Uczą się stosowanych technik wikliniarskich oraz zdobywają praktyczną wiedzę w dziedzinie wyplatania i tworzenia różnorakich przedmiotów z wikliny. Podczas pracy uczestnicy posługują się specjalistycznymi narzędziami i przyborami niezbędnymi do wykonywania wiklinowych wyrobów.

Pracownia stolarska

Głównym celem pracowni jest zapoznanie uczestników z obróbką drewna i materiałów drewnopochodnych. Przy pomocy Instruktora zdobywają wiedzę w zakresie: wycinania, przecinania, piłowania powierzchni drewna lub innych materiałów. Uczą się wbijać gwoździe, przykręcać śruby i wkręcać wkręty, a także posługiwać się narzędziami i elektronarzędziami. Rozwija to ich zdolności manualne. Zapoznają się także z podstawowymi czynnościami technologicznymi, uczą się świadomego i planowanego działania oraz pracy z narzędziami służącymi do naprawy uszkodzonego sprzętu. Wykonują proste wypalanki w drewnie, półki, ramki do obrazów, pudełka i drobne przedmioty gospodarstwa domowego. Podopieczni poznają podstawy teoretyczne z zakresu stolarstwa oraz tajniki pracy w projektowaniu regałów, szaf, mebli biurowych itp. a także wykonują powyższe projekty

Pracownia teatralno - muzyczna

Pracownia teatralno-muzyczna to miejsce, w którym rozbudzana jest wrażliwość ludzka na otaczające nas piękno przekazywane słowem, gestem czy ruchem. Przeżywane emocje, odpowiednio stymulowane wzbudzają potrzebę ekspresji, która to znów wyrażana jest poprzez ruch i gest. Prowadzone zajęcia, to ciągłe poszukiwanie dostępnych form wyrażania stanów emocjonalnych i uczuć. To kształtowanie form komunikowania się z otoczeniem, właściwego odbierania bodźców i reagowania na nie. Ze względu na specyfikę pracowni podejmowane są próby realizacji prostych form teatralnych, w których odgrywające role osoby mają możliwość wcielania się w różne postacie. W stałym repertuarze znajduje się Misterium Męki Pańskiej, a w okresie bożonarodzeniowym swoje miejsce mają przedstawienia jasełkowe z tekstami naszego autorstwa. Bierzemy udział również w projektach, korzystając z zaproszeń zaprzyjaźnionych placówek, tworząc spektakle i przedstawienia o za-proponowanej tematyce. Nasza praca, to również zajęcia ruchowe i taneczne, w których uczestnicy poznają tańce różnych okresów i epok. Uczestnikami zajęć są osoby, którym wyrażanie siebie przychodzi z wielką trudnością, dlatego też dużo czasu poświęca się integracji i próbom otwierania się na innych. Wtedy to poruszane podczas zajęć tematy, nie są wędrówką w nieznane, lecz ciężką i mozolną pracą nad jakąś treścią, której forma przekazu odsuwana jest często na drugi plan.

Pracownia humanistyczno - środowiskowa

Pracownia humanistyczno - środowiskowa jest pracownią na której uczestnicy poznają i doskonalą techniki szkolne.(m.in. pisanie, czytanie, liczenie). W ramach zajęć indywidualnych i grupowych kształtują swoje postawy oraz kompetencje społeczno-zawodowe w oparciu o zastosowanie różnorodnych technik pedagogiczno – dydaktycz-nych. Głównym celem pracowni jest przygotowanie uczestnika zarówno teoretycznie i praktycznie do jak najbardziej samodzielnego, świadomego oraz aktywnego życia w społeczeństwie. W ramach zajęć rozwijają swój zasób wiedzy podstawowej i ogólnej. Wszelkie poczynania terapeutyczne dostosowane są do indywidualnych możliwości każdego uczestnika. Terapia nastawiona jest na naukę nowych umiejętności oraz utrwalenia już posiadanych jak również podtrzymywania wszystkich sfer życia uczestnika.

Pracownia ogrodniczo - botaniczna

Na pracowni ogrodniczo - botanicznej uczestnicy nabywają wiedzę w dwóch aspektach: teoretycznym oraz praktycznym. W ramach zajęć teoretycznych zdobywają informację na temat podziału gleby, roślin oraz terminach ich wysiewu, sadzenia i sposobie pielęgnacji. Wszelka zdobywana wiedza przekłada się w czasie zajęć praktycznych w okresie wiosenno-jesiennym, kiedy to uczestnicy dbają o estetyczny wygląd terenu wokół budynku WTZ. Jedną z form terapii są prace wykonywane w warzywniku, począwszy od przygotowania podłoża pod jego uprawę, poprzez wysiew i pelengację oraz zbiór warzyw i ziół. Głównym celem zajęć w pracowni jest poznanie różnych form hodowli roślin doniczkowych i ryb akwariowych. Uzupełnieniem są wycieczki do lasu, ogródków działkowych.